Opvallendste punten mobiliteitsplan IJburg, Zeeburgereiland en rol OV

dinsdag 05 juni 2018 12.04 uur | laatst gewijzigd: dinsdag 05 juni 2018 13.08 uur | auteur: patrick richter

Opvallendste punten mobiliteitsplan IJburg, Zeeburgereiland en rol OV, bijeenkomst 4 juni FlexBieb

 

-Planning verwezenlijking binnen komende 10 jaar

-Het aantal OV-reizigers is met de factor 3,6 gestegen

-Tram 26 wordt functioneel een stadstram dwz: alle deuren openen voor instappen en koppeling tot twee tramstellen, wat verlenging haltes vereist. Geen metro (naar Almere) daarvoor is de bewoning juist nog te weinig.

-Bij de kruising met de A10 komt een ongelijkvloerse kruising. Tram gaat ongestoord onder snelweg door, dwz na de halte Bob Haarmsstraat, om dan weer de Heerema-brug op te rijden

-Naast Amsterdamsebrug (verbinding Oost) komt tweede brug: voor doorgetrokken tram 3 of 7 en nieuw rijwielpad. Ook om druk bereden fietsroute naast Sciencepark te ontlasten

-Bus 66 gaat vaker en sneller rijden voor betere (overstap)verbinding met station Bijlmer of Verrijn Stuartweg

-Via busbanen komt een “hoogwaardige” busverbinding van/naar station Weesp (voor middelbare scholieren uit die regio) en verbinding naar Flevo-, Gooi- en Vechtstreek

-Door vergroten OV-capaciteit (dubbele tram 26, doorgetrokken tram 3 of 7, 2 of 3 bussen) 
zou OV 4x groter zijn dan de verwachte uitbreiding bewonersaantal

-Park+Ride verhuist van huidige locaties naar vergrote locatie op Zeeburgereiland. Hierdoor kan het kruispunt Zuiderzeeweg/IJburglaan ontlast worden: minder wachten, sneller oversteken voor scholieren die vanuit tram of bus overstappen.

-Oude plannen Zuidtangent-oost met busverbinding naar Amstelveen, Schiphol, Haarlem zou in later regiomobiliteitsplan aan bod kunnen komen

-Samenvattend: in het grotere mobiliteitsplan gaat het meeste budget weliswaar naar OV en de helft ervan naar fiets maar er wordt ook gekeken naar smart mobility: wisselend vervoerstactieken die ook met gedrag te maken hebben: laat bijvoorbeeld de scholen en beoogde vestiging Hogeschool InHolland op verschillende lestijden beginnen hetgeen het OV ontlast. De huidige mobiliteitsproblemen spelen zich hoofdzakelijk in de spits af.

-Opmerkingen vanuit zaal: Zeeburgereiland wordt – als mobiliteit zo doorgaat - een knelpunt. 
Het scheelt als vervoer niet alleen richting CS gaat maar bijvoorbeeld ook achterom, via Uillanderburg, of via aan te passen Schellingwouderbrug via noord naar de stad. Er komt een fietsbrugverbinding Cruquius naar Borneo-eiland.
Beoogde doorgetrokken tram 3 of 7 of bus (66?) zou op Strandeiland rond kunnen rijden

bron: Chris Reinewald

ADVERTENTIES