OV naar IJburg pas eind 2019 beter

zaterdag 29 juli 2017 11.15 uur | laatst gewijzigd: zaterdag 29 juli 2017 12.26 uur | auteur: patrick richter

Het gaat nog jaren duren voordat de verbindingen met IJburg serieus worden verbeterd. De enige concrete verlichting die GVB en gemeente nu kunnen bieden, is een verhoging van de frequentie van tram 26 in de avondspits.

Dat schrijft wethouder Pieter Litjens (Verkeer) aan de gemeenteraad. Ook is hard gewerkt om de tramlijn betrouwbaarder te maken.

Al eerder had stadsdeel Oost de noodklok geluid over de gebrekkige verbindingen naar IJburg. Tram 26 is met 23.000 reizigers per werkdag een van de drukst bezette verbindingen van de stad, maar kampt vaak met storingen, met grote vertragingen tot gevolg.

Wethouder Litjens erkent de problemen maar schetst een somber scenario.

De komende jaren worden Zeeburg en nieuwe delen van IJburg afgebouwd en groeit het aantal woningen van 10.000 naar 28.000. Pas in december 2019 kan het GVB beginnen met het rijden met twee aan elkaar gekoppelde tramstellen, een verdubbeling van de capaciteit. Deze zomer worden de eerste testen uitgevoerd, maar het is technisch onmogelijk om gekoppelde stellen eerder in te zetten, bezweert Litjens.

Volgens de wethouder is veel tijd nodig om nieuwe tramstellen te kopen, de tunnelveiligheid te verbeteren en perrons te verlengen. Op de langere termijn wil Litjens de tramlijn verlengen naar het nieuw opgespoten Centrumeiland, dat vanaf 2022 kan worden bebouwd.
Extra lijn
Litjens ziet goede kansen voor nieuwe verbindingen, maar het duurt nog wel even voordat die rijden. Zo is onderzoek uitgevoerd naar een nieuwe ov-verbinding richting Zeeburgereiland, dat momenteel rap wordt volgebouwd. Hieruit blijkt dat er veel vraag is naar een extra lijn en daarom heeft Litjens het sein ervoor op groen gezet.

Gesproken wordt over het verlengen van tram 3, die nu eindigt bij het Muiderpoortstation. Duidelijk is al wel dat daarvoor een nieuwe brug over het Amsterdam-Rijnkanaal gebouwd moet worden, want de Amsterdamsebrug kan het gewicht van de trams niet aan.

Een derde HOV-verbinding (hoogwaardig openbaar vervoer) naast tram 26 en de nieuwe tramlijn zal bestaan uit een buslijn die IJburg de komende jaren moet verbinden met Zuidoost. Wanneer deze bus zal gaan rijden, naast de bestaande lijn 66, is ook nog niet duidelijk.
Tunnels IJburglaan
Ook de IJburglaan wordt meegenomen in het beter bereikbaar maken van de eilanden. Nu staan er dagelijks lange files, niet zelden vanaf het einde van de Piet Heintunnel tot diep op IJburg.

"Door de verwachte groei op Zeeburgereiland en IJburg zal de belasting op het wegennet groter worden," zegt Litjens. Daarom worden de IJburglaan en de S114 op bepaalde kruisingen voorzien van tunnels om het autoverkeer beter te kunnen laten doorrijden. Dit najaar wordt bekend waar de schop de grond in gaat.

Tijdelijke extra buslijnen om het gebied te ontlasten, zoals stadsdeel Oost wilde, zullen er in ieder geval niet komen. Dit is volgens het GVB niet logisch omdat de bus geen aparte busbanen heeft en vast zou komen te staan in de autofiles.

bron Het Parool

agenda meer agenda

Geen agenda gevonden

ADVERTENTIES